Läsvärt

Vi har samlat alla tips & råd du kan tänkas behöva i processen att hitta nästa hyresvärd, säljare eller hyresgäst, köpare. Allt för att det ska bli lätt att hitta rätt.

<<Tillbaka: Hyra butikslokal

Hyra butikslokal

Hyra butikslokal, vad ska man tänka på?

Få gånger är väl läget lika viktigt som för en butikslokal. Lokalen bör ligga i ett så bra läge som möjligt i förhållande till hur mycket du kan tänka dig att betala i hyra. Hyran kommer antagligen vara en av dina största kostnader och därför är det viktigt att du hittar en lokal som du har råd med även om din verksamhet inte utvecklas som du har tänkt dig. En bra butikslokal i ett attraktivt läge är värt oerhört mycket, men med det kommer också en högre hyra. Ett bra läge göra att du inte behöver lägga lika mycket pengar på marknadsföring, precis som ett sämre läge gör att du måste satsa mer.

Hur stor lokal behöver du?

Innan du hyr en lokal ska du fundera på hur mycket utrymme du behöver. Det får inte vara för litet, du vill inte att det ska upplevas som trångt. Samtidigt är det ju dumt att betala för utrymme som du inte använder. Vad som passar just dig beror framför allt på vad du tänkt sälja. Vissa varor kräver av naturliga orsaker mer utrymme än andra. Räkna också på vilka andra utrymmen förutom butiksytan, som du behöver, t.ex. personalutrymmen och lagermöjligheter.

Vad finns i området

Självklart utgår allt ifrån din affärsidé. Försök få en så tydlig bild som möjligt av området där du har tänkt etablera dig. Vilka bor, jobbar, rör sig och handlar där? De flesta som håller på med handel vill ha en placering med mycket människor i omlopp, men tänk på att det med automatik inte innebär många kunder. Det måste vara rätt människor som rör sig i området, de som finns i din målgrupp och som vill handla hos dig.

Konkurrenter och grannar

En bra placering kan också vara i närheten av en annan, kanske en större konkurrent, som drar kunder till området. En butik med exklusiva produkter är troligen inte så lyckosam i ett område med med lågbudgetprofil. Det gäller att till så stor del som möjligt dra nytta av de kunder som redan finns i området. Troligen kommer också fastighetsägaren vilja ha en viss typ av butiker eller verksamhet i sina olika fastigheter.

Fundera på

  • Skriv ned alla dina önskemål innan du börjar leta. Behöver du ha stora skyltfönster? Behöver du ha mycket lagerutrymme?
  • Välj inte första bästa butikslokal som du tittar på. Jämför och se vad du får för pengarna.
  • Hur mycket människor rör sig i området?
  • Finns det kollektivtrafik?
  • Är det enkelt eller krångligt att nå lokalen med transporter?
  • Om du promenerar eller åker förbi på gatan, hur syns då din tänkta butikslokal? Kommer människor att kunna se dina skyltar från trottoaren eller när de passerar förbi på gatan.
  • Finns det tillräckligt med parkeringsplatser i området?